Zaposlenici CNN-a tvrde da naklonost mreže prema Izraelu predstavlja ‘novinarsku nemoralnost’

Insajderi tvrde da pritisak s vrha rezultira lakovjernim izvještavanjem o tvrdnjama izraelske strane i utišavanjem palestinskih perspektiva.

Foto: John Arthur Brown/Zuma Press via Alamy

CNN se suočava s oštrim reakcijama vlastitog osoblja zbog uredničkih politika koje, prema njihovim tvrdnjama, dovode do ponavljanja izraelske propagande i cenzurisanja palestinskih perspektiva u izvještavanju mreže o ratu u Gazi.

Novinari u CNN-ovim redakcijama u SAD-u i inozemstvu tvrde da su prijenosi iskrivljeni uputama uprave i procesom odobrenja priča, koji rezultiraju izrazito pristranim izvještavanjem o masakru Hamasa 7. oktobra i izraelskim osvetničkim napadom na Gazu.

“Većina vijesti od početka rata, bez obzira na to koliko su bili tačni prvobitni izvještaji, iskrivljena je sistemskom i institucionalnom pristranošću unutar mreže prema Izraelu”, rekao je jedan zaposlenik CNN-a. “Sveukupno, izvještavanje CNN-a o izraelsko-gazanskom ratu predstavlja novinarsku nemoralnost.”

Prema izvještajima šestero zaposlenika CNN-a u više redakcija i više od desetak internih bilješki i e-mailova koje je Guardian dobio, svakodnevne novinarske odluke oblikovane su iz središta CNN-a u Atlanti koje je postavilo stroge smjernice o izvještavanju.

Te smjernice uključuju stroge restrikcije kod citiranja Hamasa i izvještavanja o drugim palestinskim perspektivama, dok se izjave izraelske vlade uzimaju zdravo za gotovo. Osim toga, svaka priča o sukobu mora biti odobrena od jeruzalemske redakcije prije emitiranja ili objavljivanja.

Novinari CNN-a tvrde da ton izvještavanja postavlja vrh, a to je novi glavni urednik i izvršni direktor, Mark Thompson, koji je preuzeo svoju dužnost dva dana nakon napada Hamasa 7. oktobra. Dio osoblja zabrinut je zbog Thompsonove spremnosti da odoli vanjskim pokušajima utjecaja na izvještavanje, s obzirom na to da je u prethodnoj ulozi direktora BBC-a bio optužen kako je popustio pritiscima izraelske vlade u nekoliko navrata, uključujući zahtjev za uklanjanjem jedne od najpoznatijih dopisnica iz ureda u Jeruzalemu 2005. godine.

Mark Thompson, foto: Kirsty Wigglesworth/AP

Insajderi iz CNN-a tvrde da je to rezultiralo, posebno u ranim sedmicama rata, većim fokusom na izraelsku patnju i naraciju rata kao lova na Hamas i njegove tunele, te nedovoljnim naglaskom na razmjeru civilnih žrtava i razaranja u Gazi.

Jedan novinar opisao je “rascjep” unutar mreže zbog izvještavanja koje je ponekad podsjećalo na oduševljenje koje je slijedilo nakon 11. rujna.

“Postoji puno unutrašnjih sukoba i neslaganja. Neke osobe traže izlaz”, rekli su.

Drugi novinar u drugom uredu rekao je da i on vidi otpor.

“Stariji zaposlenici koji se ne slažu sa statusom kvo sukobljavaju se s izvršiteljima koji daju naredbe, pitajući se kako možemo učinkovito ispričati priču s takvim restriktivnim smjernicama”, rekli su.

“Mnogi su se zalagali da se više sadržaja iz Gaze obavijesti i prikaže. Do trenutka kada ovi izvještaji prođu kroz Jeruzalem i stignu na televiziju ili naslovnicu, ključne promjene – od uvođenja nepreciznog jezika do ignorisanja ključnih priča – osiguravaju da gotovo svaki izvještaj, bez obzira na to koliko je optužujuć, oslobodi Izrael krivnje.”

Osoblje CNN-a tvrdi da su neki novinari s iskustvom izvještavanja o sukobu i regiji izbjegavali zadatke u Izraelu jer ne vjeruju da će im biti dopušteno ispričati cijelu priču. Drugi nagađaju da ih zadržavaju stariji urednici.

“Jasno je da neki koji ne pripadaju izvještavaju o ratu, a neki koji pripadaju ne izvještavaju”, rekao je jedan insajder.

Naredbe s vrha

Na Thompsonovom prvom uredničkom sastanku, dva dana nakon napada Hamasa 7. oktobra, novi šef mreže opisao je izvještavanje CNN-a o brzoj priči kao “u osnovi odlično”.

Thompson je zatim rekao da želi da gledatelji shvate šta je Hamas, šta predstavlja i šta je pokušavao postići napadom. Neki od prisutnih smatrali su to hvale vrijednim novinarskim ciljem. No vremenom je postalo jasno da ima konkretnija očekivanja o tome kako novinari trebaju izvještavati o grupi.

Krajem oktobra, kako je palestinski broj mrtvih naglo rastao zbog izraelskog bombardiranja, s više od 2.700 djece ubijene prema Ministarstvu zdravlja Gaze, i kako se Izrael pripremao za kopneni napad, u inboks zaposlenika CNN-a stigao je skup smjernica.

Napomena na vrhu dvostrane zabilješke upućivala je na uputu “od Marka” da se obrati pažnja na određeni odlomak pod “smjernicama za izvještavanje”. Odlomak je naveo da će CNN izvještavati o ljudskim posljedicama izraelskog napada i historijskom kontekstu priče, ali “uvijek moramo podsjećati našu publiku na trenutni uzrok ovog trenutnog sukoba, a to su napad i masovno ubistvo te otmica civila od Hamasa”. (Kurziv u originalu.)

Članovi osoblja CNN-a rekli su da je zabilješka utvrdila okvir priča u kojima se masakr Hamasa koristi implicitno kao opravdanje izraelskih postupaka te da su drugi kontekst ili historija često bili nepoželjni ili marginalizirani.

“Kako drugačije urednici mogu to pročitati nego kao uputu da bez obzira na to što Izraelci učine, Hamas je u konačnici kriv? Uprkos svakoj akciji Izraela – bacanju masivnih bombi koje istrebljuju cijele ulice, uništavanju cijelih obitelji – izvještavanje završava s prilagodbom kako bi se stvorila naracija ‘oni su to zaslužili'”, rekao je jedan zaposlenik.

Ista zabilješka navodi da svaka referenca o broju žrtava iz Ministarstva zdravlja Gaze mora reći da je “pod kontrolom Hamasa”, implicirajući da su izvještaji o smrti hiljade djece nepouzdani, iako su Svjetska zdravstvena organizacija i druge međunarodne institucije rekle da su uglavnom tačne. Osoblje CNN-a tvrdi da je tu uredbu postavio Thompson na ranijem uredničkom sastanku.

Općeniti nadzor nad izvještavanjem s CNN-ove baze u Atlanti provodi “Trijada” od tri CNN-ova odjela: standarde i prakse vijesti, pravne aspekte i provjeru činjenica.

Foto: Raymond Boyd/Getty Images

David Lindsay, viši direktor standarda i praksi vijesti, izdao je direktivu početkom novembra kojom se efektivno zabranjuje izvještavanje o većini izjava Hamasa, karakterizirajući ih kao “upaljive retorike i propagande”.

“Većina toga već je rečena mnogo puta i nije vrijedno vijesti. Trebamo paziti da im ne pružimo platformu”, napisao je.

Lindsay je rekao da ako se izjava smatra urednički relevantnom, “možemo je koristiti ako je popraćena većim kontekstom, po mogućnosti paketom ili digitalnim pisanjem. Izbjegnimo puštanje kao samostalnog zvučnog zapisa ili citata.”

Suprotno tome, jedan zaposlenik CNN-a primijetio je da mreža ponovljeno emitira upaljivu retoriku i propagandu izraelskih dužnosnika i američkih simpatizera, često bez izazova tijekom intervjua.

Napomenuli su da su drugi kanali provodili intervjue s vođama Hamasa dok CNN to nije radio, uključujući i jedan u kojem je glasnogovornik te skupine, Ghazi Hamad, prekinuo pitanja BBC-a kada je izazvan zbog ubistva izraelskih civila. Jedan zaposlenik rekao je da među dopisnicima postoji stajalište da je “muka dobiti intervju s Hamasom od Trijade”.

Izvori unutar CNN-a priznaju da nije bilo intervjua s Hamasom od napada 7. oktobra, ali tvrde da mreža nema zabranu takvih intervjua.

Međutim CNN-ove novinarske redakcije i novinari dobili su upute da ne koriste videozapise koje je snimio Hamas “ni pod kojim uvjetima, osim ako ih ne odobri Trijada i visoko uredničko vodstvo”.

Ta pozicija ponovljena je u drugoj uputi 23. oktobra koja je nalažila da izvještaji ne smiju prikazivati Hamasove snimke oslobađanja dvoje izraelskih talaca, Nurit Cooper i Yocheved Lifshitz. Dva dana kasnije, Lindsay je poslao dodatnu uputu da se videozapisi 85-godišnje Lifshitz kako se rukuje s jednim od otmičara “mogu koristiti samo kada se specifično piše o njezinoj odluci da se rukuje sa svojim otmičarem”.

Uz naredbe iz Atlante, CNN ima dugotrajnu politiku prema kojoj svaki tekst o situaciji Izrael – Palestina mora dobiti odobrenje za emitiranje ili objavljivanje od jeruzalemske redakcije. U julu je mreža stvorila proces nazvan “SecondEyes” kako bi ubrzala ta odobrenja.

Šef jeruzalemske redakcije, Richard Greene, rekao je osoblju u zabilješci koja je najavila SecondEyes – prvi put izviještena od Intercepta – da je mjera stvorena kao “zaštitna mreža kako ne bismo koristili neprecizan jezik ili riječi koje zvuče nepristrane, ali mogu imati kodirana značenja ovdje”, budući da izvještavanje o izraelsko-palestinskom sukobu podliježe pažljivom ispitivanju pristaša s obje strane.

Osoblje CNN-a kaže da nema ništa inherentno loše u zahtjevu s obzirom na ogromnu osjetljivost pokrivanja Izraela i Palestine te agresivnu prirodu izraelskih vlasti i dobro organiziranih proizraelskih skupina koje nastoje utjecati na izvještavanje. Međutim neki smatraju da je mjera koja je prvobitno bila namijenjena održavanju standarda, postala sredstvo samocenzure kako bi se izbjegle kontroverze.

Jedan rezultat SecondEyes-a jeste da se izjave izraelskih dužnosnika često brzo odobravaju i puštaju u eter po načelu da im se može vjerovati doslovno, dok izjave i tvrdnje Palestinaca, a ne samo Hamasa, kasne ili se nikada ne izvještava o njima.

Jedan zaposlenik CNN-a rekao je da su urednici iz SecondEyes-a često činili izmjene kako bi izbjegli kritike od proizraelskih skupina. Naveli su primjer Greeneove intervencije u promjeni naslova “Izrael nije ni blizu uništavanja Hamasa” – perspektive koja se široko odražava u stranim i izraelskim medijima. Naslov je zamijenjen naslovom koji je preusmjeravao fokus s pitanja može li Izrael ostvariti svoje deklarirano opravdanje za ubijanje hiljade palestinskih civila: “Nakon tri mjeseca Izrael ulazi u novu fazu rata. Da li još uvijek pokušavaju ‘uništiti’ Hamas?”

Neki zaposlenici CNN-a strahuju da rezultat bude mreža koja djeluje kao zamjenski cenzor u ime izraelske vlade.

“Sistem rezultira odabirom pojedinaca koji uređuju sva izvještavanja s institucionaliziranom pristranošću prema Izraelu, često koristeći pasivan jezik kako bi oslobodili (Izraelske obrambene snage) odgovornosti i umanjivali palestinske smrti i izraelske napade”, rekao je jedan od novinara mreže.

Osoblje CNN-a koje je razgovaralo s Guardianom brzo je pohvalilo temeljito i oštro izvještavanje dopisnika na terenu. Rekli su da se ti izvještaji često ističu na CNN Internationalu, gledanom izvan SAD-a. Međutim na CNN kanalu dostupnom u SAD-u često su manje vidljivi i ponekad su marginalizirani intervjuima s izraelskim dužnosnicima i pristašama rata u Gazi koji su imali slobodu iznijeti svoje stavove, često neizazvani, a ponekad uz podršku voditelja. U međuvremenu se palestinski glasovi i mišljenja znatno rjeđe čuju i strožije su izazivani.

Jedan zaposlenik ukazao je na pojavljivanje Ramija Igre, bivšeg visokog dužnosnika Izraelske obavještajne službe, u emisiji Andersona Coopera, gdje je tvrdio da se cijelo stanovništvo Gaze može smatrati borcima.

Anderson Cooper, foto: Andrew Harnik/AP

“Stanovništvo koje nije sudjelovalo u borbenim aktivnostima u pojasu Gaze, zapravo je nepostojeći pojam jer su svi stanovnici Gaze glasali za Hamas, kako smo vidjeli 7. oktobra, većina je stanovništva u pojasu Gaze pripadnik Hamasa”, rekao je Igra.

“Unatoč tome, mi ih tretiramo kao one koji ne sudjeluju u borbenim aktivnostima, tretiramo ih kao redovite civile i štedimo ih borbe.”

Anderson Cooper nije ga izazvao ni po jednom pitanju. Do vremena kada je intervju emitovan, 19. novembra, više od 13.000 ljudi bilo je ubijeno u Gazi, većinom civila.

Drugi zaposlenik CNN-a primijetio je emisiju Jaka Tappera kao primjer voditelja koji se previše identificira s jednom stranom, dok druga dobiva ograničen prikaz. U jednom je segmentu Tapper priznao smrt i patnju nevinih Palestinaca u Gazi, ali se činilo da brani razmjere izraelskog napada na Gazu.

“Što je tačno Hamas mislio da će izraelska vojska učiniti kao odgovor na to?” rekao je referirajući se na napad 7. oktobra.

Predstavnik CNN-a izjavio je: “Apsolutno odbacujemo ideju da bilo koji od naših novinara drugačije postupa prema izraelskim dužnosnicima u odnosu na druge dužnosnike.”

Još jedna voditeljica, Sara Sidner, kritizirana je zbog svog uzbuđenog izvještaja o nepotvrđenim izraelskim tvrdnjama da je Hamas odrubio glave desecima beba 7. oktobra.

“Imamo neke zaista uznemirujuće nove informacije iz Izraela”, najavila je četiri dana nakon napada.

Sara Sidner, foto: Evan Agostini/Invision/AP

“Izraelski glasnogovornik premijera upravo je potvrdio da su bebe i manja djeca pronađena s odrubljenim glavama u Kfar Aza na jugu Izraela nakon napada Hamasa u kibucu tokom vikenda. To je potvrdio ured premijera.”

Sidner je nazvala tvrdnju “izuzetno razornom”.

“Za porodice koje slušaju, za ljude Izraela, za bilo koga ko je roditelj, ko voli djecu, ne znam kako će proći kroz ovo”, rekla je.

Sidner je tada postavila pitanje CNN-ovoj novinarki u Jeruzalemu, Hadas Gold, da odrubljenje glava beba čini nemogućim da Izrael sklopi mir s Hamasom.

Gold je odgovorila: “Kako možete kada imate posla s ljudima koji čine takva zlodjela djeci, bebama, malenima?”

Gold, koja je bila dio SecondEyes tima koji odobrava priče, ponovno je rekla da je izvještaj potvrđen iz Netanyahuova ureda i povukla paralele s holokaustom. Odgovorila je kako je Hamasovo poricanje da je odrubio glave beba nevjerojatno “kada doslovno imamo videozapise tih momaka, tih militanata, tih terorista koji rade upravo ono što tvrde da ne rade civilima i djeci”.

No kako je primijetio jedan novinar CNN-a, mreža nije imala takav videozapis i, čini se, niko drugi nije imao.

Hadas Gold, foto: Eóin Noonan/Sportsfile for Web Summit/Getty Images

“Problem je bio u tome što je opet verzija događaja izraelske vlade promovisana na emotivan način uz vrlo malo pažnje od nekoga ko bi trebao biti neutralni voditelj vijesti”, rekli su.

U vrijeme Sidnerinog emitiranja već su postojali dobri razlozi za CNN da se prema tvrdnjama odnosi s oprezom.

Izraelski novinari koji su dan ranije obišli Kfar Azu, rekli su da nisu vidjeli nikakve dokaze o takvom zločinu, a vojni zvaničnici to nisu spomenuli. Umjesto toga, Tim Langmaid, potpredsjednik CNN-a sa sjedištem u Atlanti i viši urednički direktor, poslao je instrukciju da predsjednik Biden tvrdi da je vidio slike navodnog zločina, koje “potvrđuju ono što je izraelska vlada rekla”.

Čak i dok su pitanja rasla, Langmaid je poslao dopis u kojem je rekao: “Važno je pokriti zločine Hamasovih napada i rata dok ih učimo.”

Insajderi CNN-a rekli su da su viši urednici trebali oprezno tretirati priču od početka, jer izraelska vojska ima evidenciju lažnih ili pretjeranih tvrdnji koje se kasnije raspadaju.

Druge mreže, kao što je Sky News, bile su znatno skeptičnije u svom izvještavanju i iznijele su slabašno porijeklo priče, koja je počela tako što je reporterka izraelskog informativnog kanala rekla da su joj vojnici rekli da je 40 djece ubijeno u masakru u Hamasu i da je jedan vojnik rekao da je vidio “tijela beba s odsječenim glavama”. Izraelske odbrambene snage (IDF) tada su iskoristile tu tvrdnju da uporede Hamas s islamskom državom.

Foto: Amir Cohen/Reuters

Čak i nakon što je Bijela kuća priznala da ni predsjednik ni njegovi zvaničnici nisu vidjeli slike obezglavljenih beba te da su se oslanjali na izraelske tvrdnje, Langmaid je rekao redakciji da i dalje mogu izvještavati o tvrdnjama izraelske vlade uz demanti Hamasa.

CNN je izvijestio o povlačenju tvrdnji pošto su se izraelski zvaničnici povukli, ali je jedan službenik rekao da je do tada šteta već učinjena, opisujući izvještavanje kao neuspjeh novinarstva.

“Zloglasna tvrdnja o ‘odsječenim glavama’, pripisana izraelskoj vladi, emitirala se otprilike 18 sati – čak i nakon što je Bijela kuća odgovorila na Bajdenovu izjavu da je vidio nepostojeće fotografije. CNN nije imao pristup fotografskim dokazima niti bilo kakvu mogućnost da nezavisno provjeri ove tvrdnje”, rekli su.

Portparol CNN-a rekao je da je mreža tačno prenijela ono što se govorilo u to vrijeme.

„Vodili smo računa da ove tvrdnje pripišemo kroz naše izvještavanje, a također smo izdali vrlo konkretne smjernice u tom smislu“, rekli su.

Neki zaposlenici CNN-a pokrenuli su slična pitanja s izvještavanjem o Hamasovim tunelima u Gazi i tvrdeći da su oni doveli do velikog komandnog centra ispod bolnice Al-Shifa.

Upućeni kažu da su se neki novinari povukli protiv ograničenja. Jedan je ukazao na Jomanu Karadsheh, dopisnicu iz Londona s dugom historijom izvještavanja s Bliskog istoka.

“Jomana se zaista potrudila da ukaže na palestinske žrtve ovog rata i postigla je određeni uspjeh. Napravila je neke zaista važne priče stavljajući ljudsko lice na sve to i gledajući izraelske akcije i namjere. Ali mislim da joj nije bilo lako. Ove priče ne dobijaju značaj koji zaslužuju”, rekao je jedan.

Jomana Karadsheh, foto: Paul Hackett/Reuters

Napor za uravnoteženijim izvještavanjem zakomplikovao je izraelsko blokiranje ulaska stranih novinara u Gazu osim pod kontrolom IDF-a i pod cenzurom. To je pomoglo da se potpuni uticaj rata na Palestince zadrži izvan CNN-a i drugih kanala, a istovremeno je osigurano da postoji kontinuirani fokus na izraelsku perspektivu.

Glasnogovornik CNN-a odbacio je navode o pristrasnosti.

“Naše se izvještavanje suočilo s odgovorom Izraela na napade, uključujući neke od naših najdetaljnijih i najupečatljivijih istraga, intervjua i izvještaja”, rekli su.

CNN se suočio sa sličnim optužbama za pristrasnost nakon napada 11. septembra 2001. Godine, kada je predsjedavajući mreže, Walter Isaacson, naredio da se izvještaji o ubijanju afganistanskih civila od američkih snaga uravnoteže s osudom Talibana zbog njihovih veza s Al-Qaidom.

“Kako dobijamo dobre izvještaje iz Afganistana koji kontrolišu talibani, moramo udvostručiti naše napore kako bismo bili sigurni da ne izgleda da samo izvještavamo iz njihovog ugla ili perspektive. Moramo razgovarati o tome kako talibani koriste civilne štitove i kako su skrivali teroriste odgovorne za ubijanje blizu 5.000 nevinih ljudi”, napisao je on u dopisu, prenosi Washington Post.

Neki službenici kažu da je nakon prvih nekoliko sedmica u kojima je CNN izvještavao o napadu Hamasa “kao da je bio 11. septembar”, ostavljeno više prostora za palestinsku perspektivu s obzirom na eskalaciju broja poginulih i razaranja od izraelskog uzvratnog napada na Gazu.

Jedini strani novinar koji je izvještavao iz Gaze bez izraelske pratnje bila je Clarissa Ward iz CNN-a, koja je ušla na dva sata s humanitarnim timom iz Ujedinjenih Arapskih Emirata.

Ward je prošle sedmice u Washington Postu govorila o izazovima. Napisala je da joj je njeno izvještavanje iz Izraela omogućilo “da stvori živopisnu sliku monstruoznosti 7. oktobra”, ali je bila spriječena da prenese potpuniju sliku tragedije koja se odvija u Gazi zbog izraelskih blokada stranih novinara, stavljajući teret isključivo na ograničeni broj hrabrih palestinskih novinara koji su ubijeni u nesrazmjernom broju.

“Sada moramo biti u mogućnosti izvještavati o užasnoj smrti i razaranju u Gazi na isti način – na terenu, nezavisno – usred jednog od najintenzivnijih bombardiranja u historiji modernog ratovanja”, napisala je.

“Odgovor na naš izvještaj o Gazi u izraelskim medijima sugerira neizgovoreni razlog za uskraćivanje pristupa. Na pitanje u eteru o našem prilogu jedan je reporter izraelskog Channel 13 odgovorio: „Ako zapadni novinari zaista počnu da ulaze u Gazu, to će sigurno biti velika glavobolja za Izrael i izraelsku hasbaru.“ (Hasbara je hebrejska riječ za pro-zagovaranje Izraela.)

Clarissa Ward, foto: John Lamparski/Getty Images for Concordia Summit

Neki u CNN-u strahuju da njihovo izvještavanje o posljednjem ratu u Gazi šteti reputaciji koju je izgradilo izvještavanje o ruskoj invaziji Ukrajine, što je dovelo do porasta gledanosti. Ali drugi kažu da bi rat u Ukrajini mogao biti dio problema jer su uređivački standardi postali slabi kako su mreža i mnogi njeni novinari jasno identificirali jednu stranu – Ukrajinu – posebno na početku sukoba.

Jedan zaposlenik CNN-a rekao je da je izvještavanje o Ukrajini postavilo opasan presedan koji je ponovo proganjao mrežu jer izraelsko-palestinski sukob donosi daleko više podjela i stavovi su mnogo dublje ukorijenjeni.

“Samozadovoljstvo u našim uređivačkim standardima i novinarski integritet dok izvještavamo o Ukrajini, ponovo nas proganja. Samo ovoga puta ulozi su veći, a posljedice mnogo teže. Novinarsko samozadovoljstvo lakša je pilula za progutati u cijelom svijetu kada su izgubljeni arapski životi umjesto evropskih”, rekli su.

Drugi zaposlenik CNN-a rekao je da su dvostruki standardi očigledni.

“Uredu je što smo uklopljeni s IDF-om, praveći izvještaje cenzurisane od vojske, ali ne možemo razgovarati s organizacijom koja je osvojila većinu glasova u Gazi, sviđalo nam se to ili ne. Gledaoci CNN-a su spriječeni da čuju centralnog igrača u ovoj priči”, rekli su.

“Nije novinarstvo reći da nećemo razgovarati s nekim zato što nam se ne sviđa ono što rade. CNN je tokom godina razgovarao s mnogim teroristima i američkim neprijateljima. Intervjuisali smo Moamera Gadafija. Čak smo intervjuisali Osamu bin Ladena. Dakle šta je ovog puta drugačije?”

Godine pritiska

Novinari koji rade na CNN-u imaju različita objašnjenja.

Neki kažu da je problem ukorijenjen u godinama pritiska izraelske vlade i savezničkih grupa u SAD-u u kombinaciji sa strahom od gubitka reklama.

Tokom bitke za naraciju kroz drugu palestinsku intifadu početkom 2000-ih tadašnji izraelski ministar komunikacija, Reuven Rivlin, nazvao je CNN „zlim, pristranim i neuravnoteženim“. Jerusalem Post uporedio je dopisnicu mreže u gradu, Sheilu MacVicar, sa “ženom koja je napunila toalet-papir u Goebbelsevoj komodi”.

Osnivač CNN-a, Ted Turner, izazvao je buru kada je 2002. za Guardian rekao da se Izrael upušta u terorizam protiv Palestinaca.

“Palestinci se bore s bombašima samoubicama, to je sve što imaju. Izraelci… imaju jednu od najmoćnijih vojnih mašina na svijetu. Palestinci nemaju ništa. Pa ko su teroristi? Ja bih tvrdio da su obje strane umiješane u terorizam”, rekao je Turner, koji je tada bio potpredsjednik AOL Time Warnera, koji je bio vlasnik CNN-a.

Nastala oluja protesta rezultirala je prijetnjama po prihode mreže, uključujući poteze izraelskih kablovskih televizijskih kompanija da tu mrežu zamijene Fox Newsom.

Ted Turner, foto: Kevork Djansezian/Associated Press

Predsjednik CNN-a, Walter Isaacson, pojavio se na izraelskoj televiziji kako bi osudio Turnera, ali to nije zaustavilo kritike. Tadašnji izvršni direktor vijesti, Eason Jordan, nametnuo je novo pravilo da CNN više neće prikazivati izjave bombaša samoubica niti intervjuisati njihove rođake te je odletio u Izrael kako bi ugušio političku oluju.

CNN je također počeo s emitiranjem serije o žrtvama palestinskih bombaša samoubica. Mreža je insistirala da taj potez nije bio odgovor na pritisak, ali su neki od njenih novinara bili skeptični. CNN nije proizveo sličnu seriju s rođacima nedužnih Palestinaca koje je Izrael ubio u bombardovanju.

Do 2021. urednica Columbia Journalism Review za CNN, Ariana Pekary, optužila je mrežu da isključuje palestinske glasove i historijski kontekst iz izvještavanja.

Thompson ima svoje ožiljke od borbe s izraelskim zvaničnicima dok je prije dvije decenije bio generalni direktor BBC-a.

U proljeće 2005. BBC je bio upleten u javnu svađu zbog intervjua s izraelskim nuklearnim uzbunjivačem, Mordechaijem Vanunuom, koji je pušten iz zatvora godinu dana prije.

Mordechai Vanunu, foto: Uriel Sinai/Getty Images

Izraelske vlasti zabranile su Vanunu da daje intervjue. Kada je dokumentarni tim BBC-a razgovarao s njim, a zatim prokrijumčario snimak iz Izraela, vlasti su reagovale tako što su efektivno protjerale vršioca dužnosti šefa biroa BBC-a u Jerusalemu, Simona Wilsona, koji nije bio uključen u intervjuu.

Spor je trajao mjesecima prije nego što se BBC na kraju povinovao izraelskom zahtjevu da Wilson napiše pismo izvinjenja prije nego što se mogao vratiti u Jerusalem. Pismo, koje je uključivalo obavezu da će se “poštivati propisi u budućnosti”, trebalo je da ostane povjerljivo, ali je BBC nenamjerno objavio detalje na internetu prije nego što ih je uklonio nekoliko sati kasnije. Spuštanje je razljutilo neke novinare BBC-a koji su bili podvrgnuti upornim pritiscima i zlostavljanjima zbog svog izvještavanja.

Kasnije te godine Thompson je posjetio Jerusalem i sastao se s izraelskim premijerom Arielom Sharonom, u nastojanju da poboljša odnose nakon drugih incidenata.

Izraelska vlada bila je posebno nezadovoljna visokoiskusnom dopisnicom BBC-a iz Jerusalema, Orlom Guerin. Tadašnji izraelski ministar za dijasporu, Natan Sharansky, optužio ju je za antisemitizam i “potpunu identifikaciju s ciljevima i metodama palestinskih terorističkih grupa” nakon njenog izvještaja o hapšenju 16-godišnjeg palestinskog dječaka koji je nosio eksploziv. Ona je optužila izraelske zvaničnike da su hapšenje pretvorili u propagandnu priliku jer su “djetetom paradirali pred međunarodnim medijima” nakon što su ga natjerali da čeka na kontrolnom punktu dolazak fotografa.

Nekoliko dana nakon Thompsonovog sastanka sa Sharon, BBC je objavio da će Guerin napustiti Jerusalem. Tada je Thompsonova kancelarija demantovala da je djelovao pod pritiskom Izraela i rekla da je Guerin završila dužnost čak duže nego inače.

The Guardian

Podijelite ovaj članak
Facebook
Twitter
LinkedIn
Email
Chris McGreal

Chris McGreal

VIŠE IZ KATEGORIJE
VEZANI ČLANCI
I oni koji šute zauzeli su stav – istih onih koji podržavaju zločin, silovanja, genocid, etnička ćiščenja. Punih 75 godina cilj je Izraela bio stvaranje...
Egipat želi posredovati između Izraela i Hamasa. Međutim Kairo odbija zahtjev da prihvati palestinske izbjeglice. ...
Iako Izrael nije ničim dokazao da su zaposlenici UNRWA-e sudjelovali u Hamasovim napadima na Izrael, države su suspendirale polovicu budžeta te agencije o kojoj ovisi...
Izrael je u petak izveo nove udare na prenaseljeni pogranični grad Rafah na jugu Gaze, gdje je više od milion raseljenih Palestinaca potražilo utočište, a...